Follow:
Gezondheid, Het leven met baby, Lotte's dagboek, Stijl, Zwangerschap

Mijn moederlijf

Mamalotje - mijn moederlijf

Mijn moederlijf

Oke, ga ik nu écht een blog schrijven over mijn lijf en fit worden? Eh.. ja blijkbaar. Maar eigenlijk klopt dat heel goed met wie ik ben. Ik probeer over veel dingen open te zijn en dit hoort daarbij, eerlijk over mijn moederlijf. Ik wil echt graag weer degene worden die ik was, en het liefst nog een stuk sportiever en fitter. Echt, ik dacht dat me dit nooit ging lukken want een jaar geleden was de enige sport die ik deed: netflix and chill;) En heel af en toe dansen in de kroeg maar eerlijk gezegd is dat ook al twee jaar geleden.

Niet tevreden

Al voordat ik zwanger was vond ik mezelf eeuwig te dik. Echt verschrikkelijk stom want als ik nu naar foto’s kijk ben ik gewoon mooi. Uiteraard, net als dat jij dat NU ook bent. Maar dat ontevreden gevoel was dertig keer zo erg nadat ik was bevallen. Tijdens mijn zwangerschap had ik niet zo’n heel leuke tijd en ben ik flink zwaar geworden. Maar daarna herkende ik mezelf gewoon niet meer terug. Trots op mijn lijf wat het had gedaan, maar ook grote onvrede over hoe ik nu verder moest met dit nieuwe figuur, mijn moederlijf.

Mamalotje - mijn moederlijf

Deze bos bloemen zijn van Bloomon. Met de code ‘MAMALOTJESET’ krijg je ook deze vaas en een styleset kado bij je eerste bos. Shirtje van The Mompany.

Mijn moederlijf moest aan de bak

Een paar maanden na de geboorte van onze fantastische dochter begon ik met ‘gezonder eten’. Ik begon met 82 kilo op de weegschaal. Met mijn 164 aan centimeters is dit gewoonweg best wat te zwaar. Omdat ik borstvoeding gaf kon ik niet echt extreem gaan afvallen door een dieet te volgen (dan krijg je slechte stoffen in je melk). Dat ging heel lang best prima. Ik viel wel wat af, maar bleef na een jaar toch echt wel steken op 75/74 kilo. Het liefst woog ik nog wel tien kilo minder dan dat. Een jaar later dus hè, dat ging me toch wat te sloom. En eerlijk gezegd was ik dat ‘niet snoepen’ ook al maanden vergeten.

Tijd voor het echte werk

Ik begon toen al met wat sporten, hardlopen en bootcampen. Goed vol te houden, maar qua gewicht geen verdere resultaten helaas. Wel érg fijn voor mijn conditie. Ik kon na een paar weken al een halfuur hardlopen, zo gaaf om te zien dat je dus gewoon jezelf conditie kunt aanleren en kunt leren opbouwen. Ook de buitenbootcamp (ik doe dit bij Tough Love, echt een aanrader) is echt erg leuk. Dit deed ik één keer per week. Vervolgens vond ik iedere les wel een zak chips waard trouwens, dus dat zal ook de reden zijn voor het blijven hangen op dat gewicht. By the way, gewicht zegt niet alles, I know, maar dit waren echt nog geen spieren hoor, haha.

Ik begon vaker te sporten. Twee keer per week hardlopen, ongeveer een halfuur. Drie keer per week bootcampen. Ik wilde sneller resultaat om van mijn moederlijf een fit lijf te maken en het sporten deed me oprecht heel erg goed. De moeheid is minder, ik ben daarna fitter en alert. En ik voel me echt ontzettend goed de rest van de dag. Een soort trots gevoel, en dat werkt weer positief voor je zelfbeeld.

Voedingscoach – Sport Allee

Om meer in het figuur te komen waar ik naar verlang heb ik iemand ingeschakeld met verstand van zaken. Annelien van Sport Allee heeft een voedingsplan voor me geschreven. Eerst moest ik twee dagen bijhouden wat ik op een normale dag eet, zodat zij een beetje kan inschatten wat ik nu binnenkreeg en wat zij daarin kon veranderen. Ook vroeg ze me wat ik echt niet lust en waar ik juist van hou (mmmm pizza, pasta, pannenkoeken, paprikachips en WIJN). Daarna kwamen we bij elkaar en heeft ze dat in kaart gebracht. Ook vond ze het belangrijk om te weten hoe mijn week eruit ziet qua werken en sporten. Het is bijvoorbeeld niet handig om ‘s avonds veel te eten maar ik werk vaak ‘s avonds dus dat is dan weer anders.

Waarom een coach?

Eerst vroeg ik Annelien omdat ik haar ken en zij een mega top voorbeeld is van een fitte mama. Ze werkt, sport, is een geweldige mama en dat alles tegelijk. Ze is echt net haar bedrijfje begonnen en kon wel alvast wat klanten gebruiken. Maar echt, het is zoooo fijn. Ik vind het zo fijn om haar dingen te vragen, advies te krijgen, doorzettingsvermogen ‘op te halen’ en ook om resultaat mee te delen. Zij weet hoe het is, maar ze zet je ook gewoon aan het werk. Daar waar je van anderen alleen maar hoort: ‘wat super knap dat je sport, zoveel ook’ zegt zij: ‘super knap dat je sport, laten we dat gaan uitbouwen.’ En zo kan ik dus ineens van een halfuur rennen naar een uur, en kan ik ineens bijna een kilo per week afvallen zonder honger. Natuurlijk doe je het voor jezelf, maar zo’n coach is een stok achter de deur. Die stok had ik persoonlijk wel nodig.

Persoonlijk voedingsplan

Kort gezegd houdt het in: gezond eten en logisch nadenken. Geen troep eten, verse maaltijden koken, veel groente en fruit en voedzame producten. Mijn moederlijf had gezonde dingen nodig. Ik had genoeg aan een a4 met tips en ideeën om zelf mijn weg hierin te vinden. En dat is uiteindelijk ook haar doel hiermee. Wel appte ik haar in de eerste week dagelijks met vragen. ‘Mag dit? Mag dat?’, heerlijk om even snel antwoord te krijgen en dan weer aangemoedigd te worden. Ik zal, als jullie het leuk vinden, een paar van mijn maaltijdtips online zetten in een volgende blog. Het aller-aller-allerfijnste aan dit ‘dieet’ is dat je nooit honger mag hebben. Dus je moet genoeg eten, zolang het maar goede gezonde stoffen zijn. En gezond is niet vies! Al mis ik mijn repen chocola wel, die hele pure ‘gezonde’ chocolade is toch net ff anders.

Mamalotje - mijn moederlijf

Give me chocolate. Onee, een handje walnoten graag.

Persoonlijke doelen

Annelien heeft samen met mij twee doelen opgesteld. Voor 8 juni wil ik 70 kilo wegen (ik begon op 73.6) en ik moet een uur (!) kunnen hardlopen (na dertig minuten gaat je vetverbranding pas in dus.. aan de bak). Dat eerste is natuurlijk een kwestie van gezonder eten. Maar een uur hardlopen leek een te overdreven bizar doel. zeker met mijn moederlijf haha. Dus wederom appte ik Annelien. En zij maakte een persoonlijk hardloopschema voor me. En toch.. Met dat hardloopschema van Sport Allee liep ik laatst (zonder moeite is niet waar, maar goed vol te houden) al een uur achter elkaar. Very proud of myself yesssss.

Heb ik het gehaald?

Dat weet ik nog niet. Maar ik kan je wel vertellen dat ik in de afgelopen drie weken 2.8 kilo ben afgevallen zonder enige honger te lijden. Ik ben heel benieuwd wat ik zaterdag weeg. Maar het gaat natuurlijk om hoe ik eruit zie. En als ik in de spiegel kijk kan ik twee dingen zien: minder buik (yes) en minder boobs (vooruit, die waren groot zat). In mijn sportkleding (lees: corrigerend A.F.) ziet het er al helemaal leuk uit. Ik ben om hoor! Ik ga zo door. Uiteindelijk gaat het allemaal om hoe jij jezelf ziet. En ik kon niet tevreden zijn, ik vond mezelf echt niet lelijk hoor, maar ik wou gewoon fit zijn.

Ik wil achter mijn dochter aan kunnen rennen. Met haar kunnen wandelen, eindeloos, tot we moe zijn. Haar kunnen dragen op mijn rug met sterke spieren. En als het ons gegund is ooit nog een broertje of zusje in mijn buik. #fitgirl, maar dan een beetje normaal dus.

Mamalotje - mijn moederlijf

Samen spelen

Vinden jullie het leuk om in een nieuwe blog receptjes te lezen die ik zelf bedacht en die ik vaak eet? En misschien deel ik zelfs wel een before en after foto van mijn moederlijf (maar dan moet ik nog even tien bruggen over).

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

4 Comments

  • Reply Nicolette

    Mooi verhaal!! En yes, hou ons op de hoogte van alles. Eigenlijk zoals je nu ook al doet. En een uur rennen.. Da’s toch zeker al 10 bruggen! 😉

    5 juni 2019 at 19:44
  • Reply Laurien

    Super fijn om te lezen, thanks dat je zo open bent!! Ik ben zelf ook bezig met hardlopen en gezond eten. Ik kom met mijn 1.76m van 78 kilo en ik wil 72 of minder. Nu na 4 weken ook al op 75kg! In ‘t weekend laat ik het gezond eten en drinken wel wat varen, maar niet meer zo extreem als eerst. Met en wijn en bier en chips en een worstenbroodje en een croissant etc etc. Nu maak ik keuzes en dat gaat prima!!

    5 juni 2019 at 21:43
  • Reply Annika

    Super om de eerlijkheid in je verhaal te lezen. Hopelijk kan dit mij ook een boost in de goede richting geven!

    6 juni 2019 at 06:55
  • Reply M A M A L O T J E - Moederlijf deel twee: gezonde recepten - M A M A L O T J E

    […] de blog waarin ik vertel over mijn start met het voedingsplan en sporten vroeg ik jullie of  gezonde recepten delen een goed idee was. En dat was het. Nu had ik weinig […]

    4 juli 2019 at 15:23
  • Leave a Reply